Παρουσιάζουμε την διδακτική πρόταση της συναδέλφου Κατερίνας Βαρελα και ένα άρθρο από το περιοδικό "Παρεμβολή" με αναφορά στο θέμα της παραβολης του Ασωτου. ____________________ Mια διδακτική πρόταση μέσα από το μάθημα των θρησκευτικών ελπίζω να φανεί χρήσιμη. Η διδασκαλία σχεδιάστηκε και πραγματοποιήθηκε φέτος για πρώτη φορά στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα. Η Επιστροφή του Ασώτου Έργο του διάσημου Ολλανδού ζωγράφου Ρέμπραντ (1606-1669), που βρίσκεται στο μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης. Δραστηριότητα 1η : Προβάλλεται στον πίνακα η εικόνα χωρίς τον τίτλο και στην συνέχεια ζητάμε από τους μαθητές μέσω της διδακτικής τεχνικής του Έντεχνου Συλλογισμού να απαντήσουν στα ερωτήματα: Τι βλέπω, τι σκέφτομαι, για ποιο πράγμα αναρωτιέμαι, τι τίτλο θα έδινα στο έργο, τι σε εντυπωσιάζει ; Ο εκπαιδευτικός καταγράφει απαντήσεις των μαθητών φτάνοντας στις λέξεις επιστροφή, αγκαλιά, μετάνοια, συγχώρηση, ΄Ασωτος υιός. Δραστηριότητα 2η : Αναφορά στη διήγηση και επεξεργασία της εικόνας...
Σκέψεις προσωπικές "Το αποτέλεσμα αυτής της επιθυμίας μας να ζούμε επιφανειακά είναι ότι δεν μπορούμε να συναντήσουμε τον Θεό, που είναι έτοιμος να κατέβει στην κόλαση, να φτάσει σ' αυτό το βαθύ σκότος και χάος και να μας τραβήξει έξω, (η έμφαση δική μου) όπως έκανε στη Γένεση, δίνοντας έκφραση σε όλες τις δυνατότητες, σε ό,τι μπορούσε να ανθίσει και να καρπίσει." ( Μητροπολίτης Αντώνιος του Σουρόζ, Ο ΕΑΥΤΟΣ ΜΑΣ και Ο ΑΛΛΟΣ, Στοχασμοί για τις ανθρώπινες σχέσεις, σ. 65) Κατεβαίνει λοιπόν ο Θεός. «Αὐτὸς γὰρ ἐνηνθρώπησεν, ἵνα ἡμεῖς θεοποιηθῶμεν» (Μ. Αθανασίου) Και συνεχίζει ο Μητροπολίτης Αντώνιος: "Έτσι, λοιπόν, αντί να έχουμε μια βαθιά, δραματική σχέση με τον Θεό, προσπαθούμε να έχουμε μια επίπεδη, ευγενική, οργανωμένη σχέση, όπου παίζουμε με ασφάλεια διατηρώντας τους κανόνες." Εδώ ξεχωρίζω το κείμενο, το "σπάω", ενώ είναι ενιαίο, στην ίδια σελίδα: "Υπάρχει ένα επικίνδυνο σημείο που, αν σκεφτούμε σοβαρά, θα μπορούσε να μας βοηθήσει πολύ. Ο...
Προσωπικές σκέψεις...των Φώτων ξημερώνει.. "Οὐκ ἀπαιτῶ σε, Βαπτιστά, τοὺς ὅρους ὑπερβῆναι· οὐ λέγω σοι· Εἰπέ μοι, ἃ λέγεις τοῖς ἀνόμοις, καὶ παραινεῖς ἁμαρτωλοῖς, μόνον βάπτισόν με σιωπῶν, καὶ προσδοκῶν τὰ ἀπὸ τοῦ Βαπτίσματος· ἕξεις γὰρ διὰ τούτων ἀξίωμα, ὅπερ οὐχ ὑπῆρξε τοῖς Ἀγγέλοις, καὶ γὰρ πάντων τῶν Προφητῶν μείζονά σε ποιήσω, ἐκείνων μὲν οὐδεὶς σαφῶς με κατεῖδεν, ἀλλ᾽ ἐν τύποις καὶ ἐν σκιαῖς καὶ ἐνυπνίοις, σὺ δέ, ἐπὶ σοῦ ἱστάμενον κατὰ γνώμην· σῶσαι γὰρ ἥκω, Ἀδὰμ τὸν πρωτοπλαστον" (Οίκος συναξαρίου 5ης Ιανουαρίου) ________ (Ελεύθερη μετάφραση) «Δεν σου ζητώ, Βαπτιστή, να ξεπεράσεις τα όρια· δεν σου λέω: Πες μου αυτά που λες στους παρανόμους και συμβουλεύεις τους αμαρτωλούς. Μόνο βάπτισέ με σιωπηλά και περίμενε τα αποτελέσματα του Βαπτίσματος. Μέσα από αυτό θα αποκτήσεις αξία που δεν υπήρξε ούτε στους Αγγέλους. Διότι θα σε κάνω μεγαλύτερο από όλους τους Προφήτες· κανείς από αυτούς δεν με είδε ξεκάθαρα, αλλά μόνο μέσα από σύμβολα, σκιές και οράματα. Εσύ, όμως, με βλέπεις...
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου