Θέματα: Σταυρός, κακό, ζωή
(Τα παρακάτω κείμενα και η φωτογραφία είναι από το εξαιρετικό βιβλίο των Μάριου Κουκουνάρα-Λιάγκη και Κυριακή Τριανταφυλλίδου- Μπαθρέλλου: 365 μέρες στο δρόμο, σελ. 37-41. Η διάταξη των κειμένων έγινε από εμένα)
Θέματα: Σταυρός, κακό, ζωή
Το ευαγγελικό ανάγνωσμα του Ιωάννη μάς δίνει τροφή να σκεφτούμε τα θέματα: Σταυρός, κακό, ζωή
Ευαγγελικό ανάγνωσμα:
“Κανένας, βέβαια, δεν ανέβηκε στον ουρανό παρά μόνο ο Υιός του Ανθρώπου, που κατέβηκε από τον ουρανό, και που είναι στον ουρανό. Όπως ο Μωυσής ύψωσε το χάλκινο φίδι στην έρημο, έτσι πρέπει να υψωθεί ο Υιός του Ανθρώπου, ώστε όποιος πιστεύει σ' αυτόν να μη χαθεί αλλά να ζήσει αιώνια,
"Τόσο πολύ αγάπησε ο Θεός τον κόσμο, ώστε παρέδωσε στο θάνατο το μονογενή του Υιό, για να μη χαθεί όποιος πιστεύει σ' αυτόν αλλά να έχει ζωή αιώνια. "Γιατί, ο Θεός δεν έστειλε τον Υιό του στον κόσμο για να καταδικάσει τον κόσμο, αλλά για να σωθεί ο κόσμος δι' αυτού.
Κατά Ιωάννην 3:13-17
Διαβάζω το παρακάτω κείμενο των Αριθμών της Παλαιάς Διαθήκης και σκέφτομαι:
• Με ποιον τρόπο σώθηκαν οι Ισραηλίτες από τα δαγκώματα των φιδιών;
• Με ποιον τρόπο αντίστοιχα οι Χριστιανοί δεν χάνονται, αλλά ζουν αιώνια, σύμφωνα με τα λόγια του Χριστού στο Ευαγγέλιο;
*Όταν οι Ισραηλίτες έφυγαν από το όρος Ωρ πήραν την κατεύ θυνση της Ερυθράς Θάλασσας, για να παρακάμψουν τη χώρα των Εδωμιτών. Αλλά στη διάρκεια της πορείας, άρχισαν να χάνουν την υπομονή τους, και να τα βάζουν με το Θεό και με το Μωυσής «Για τί μας βγάλατε από την Αίγυπτος» του έλεγαν. «Για να πεθάνουμε στην έρημο; Ούτε ψωμί υπάρχει εδώ ούτε νερό, κι αηδιάσαμε πια αυτή την άθλια τροφή».
* Τότε ο Κύριος έστειλε στο λαό φίδια φαρμακερά που τους δά γκωναν και πολλοί απ' αυτούς πέθαιναν. Πήγαν λοιπόν στο Μωυσή και του έλεγαν: «Αμαρτήσαμε που μιλήσαμε εναντίον του Κυ ρίου και εναντίον σου. Παρακάλεσε τον Κύριο να διώξει τα φίδια».
Ο Μωυσής προσευχήθηκε στον Κύριο για το λαό, "κι ο Κύριος του είπε: «Φτιάξε ένα χάλκινο φίδι και βάλε το πάνω σ' ένα κοντάρι. Όποιος δαγκώνεται από κάποιο φίδι, θα το κοιτάζει και δε θα πεθαίνει».
Ο Μωυσής κατασκεύασε ένα χάλκινο φίδι και το έβαλε πάνω σ' ένα κοντάρι. Κι όταν ένα φίδι δάγκωνε κάποιον, αυτός κοιτούσε το χάλκινο φίδι και δεν πέθαινε.
Αριθμοί 21:4-9
Σταυρός
«Αν του σιταριού ο σπόρος πέσει στη γη αλλά δεν πεθάνει, μένει ένας μον νάχος σπόρος· αν όμως πεθάνει, κάνει άφθονον καρπό».
Κατά Ιωάννην 12.26
«Ο Ιησούς στον Σταυρό υψώθηκε ως το ζωντανό σημείο σωτηρίας, θριαμ βεύει και δοξάζεται».
π.Αντώνιος Πινακούλας
Ας χωριστούμε σε μικρές ομάδες (τριών-τεσσάρων ατόμων). Διαβάζουμε τις παραπάνω φράσεις και συζητάμε:
- Ποια είναι η βασική αντίθεση στις φράσεις,
Αφού ολοκληρώσουμε τη συζήτησή μας προσπαθούμε να βρούμε παραδείγματα από τη ζωή και τη φύση που εκφράζουν αυτή την αντίθεση και τα σχεδιάζουμε ή τα ζωγραφίζουμε ομαδικά με μολύβια, μπογιές και μαρκαδό ρους σε κομμένα χαρτιά.
Κάθε ομάδα κολλάει το έργο της στον τοίχο. Στη συνέχεια όλοι/όλες μαζί συζητάμε στη σύναξη:
- Ποιο μπορεί να είναι το νόημα των φράσεων για κάθε ομάδα;
- Γιατί η ομάδα επέλεξε αυτήν ως τη βασική αντίθεση και γιατί την εξέφρασε με αυτόν τον τρόπο;
- Στη ζωγραφιά κάθε ομάδας τι υπερισχύει, ο πόνος ή η χαρά; Γιατί;
Είδαμε πώς ο Χριστός μέσα από τον θάνατό του προσφέρει ζωή σε όλους/όλες μας. Ας δούμε τώρα ποιο νόημα ζωής βρίσκει κάποιος στην εν Χριστώ ζωή, ποια δύναμη πηγάζει από τον σταυρό του Χριστού;
Σταυρός και ζωή
Ας συζητήσουμε σε ομάδες (τριών-τεσσάρων ατόμων) σε ποιες περιπτώσεις αν «...καρφώσουμε τα μάτια μας στον Σταυρό» η ζωή αποκτά το νόημά της. Ας προσπαθήσουμε να αναφερθούμε σε συγκεκριμένα περιστατικά, πρόσωπα ή ιστορίες από τη ζωή που αναδεικνύουν τον Εσταυρωμένο ως ζωντανό σημείο σωτηρίας
«Το ξύλο της ζωής»
Ας χωριστούμε σε δύο ομάδες, Α και Β. Κάθε ομάδα θα μελετήσει ένα από τα παρακάτω τροπάρια (διαφορετικό η καθεμία) και θα απαντήσει στα ερωτή- ματα που αντιστοιχούν σε αυτά. Ας διαθέσουμε δέκα με δώδεκα λεπτά:
Α:
"Όταν εξέπεσα με φοβερό τρόπο απ' τον Παράδεισο, εξαιτίας της πικρής συμβουλής του διαβόλου που θανατώνει τους ανθρώπους, με ανέστησες πάλι, Χριστέ, στον τόπο του Κρανίου (τον Γολγοθά), και αφού θεράπευσες με το ξύλο του σταυρού την κατάρα του ξύλου (του δέντρου της γνώσης του καλού και του κακού) και φόνευσες το φίδι που με θανάτωσε με απάτη, μου χάρισες τη θεία ζωή. Δόξα στη θεϊκή Σου σταύρωση, Κύριε!"
(Τροπάριο από την Παρακλητική - Οκτώηχο (βιβλίο που περιέχει όλες τις Ακολου- θίες του εκκλησιαστικού έτους κατά τη διάταξη των οκτώ ήχων της βυζαντινής μουσικής), ψάλλεται σε ήχο δ')
• Ποιο είναι το «ξύλο» στο οποίο αναφέρεται το τροπάριο;
• Με ποιον τρόπο θεράπευσε την κατάρα του ξύλου ο Χριστός;
Β:
Μέσω του ο Αδάμ εξοριστηκε από τον παράδεισο. Μέσω του ξύλου ο Ληστής κατοίκησε στον Παράδεισο. Ο μεν με το να γευτεί αθέτησε την εντολή Αυτού που τον έπλασε. Αυτός δε που σταυρώθηκε μαζί με τον Χριστό ομολόγησε τον κρυμμένο Θεό φωνάζοντας: Θυμήσου με στη Βασιλεία Σου!
(Τροπάριο από την Παρακλητική - Οκτώηχο (βιβλίο που περιέχει όλες τις Ακο- λουθίες του εκκλησιαστικού έτους κατά τη διάταξη των οκτώ ήχων της βυζαντινής μουσικής), ψάλλεται σε ήχο δ')
- Ποιο είναι το «ξύλο» στην πρώτη αναφορά του τροπαρίου και ποιο στη δεύτερη;
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου